چرند و پرند

دل نوشته

چرند و پرند

دل نوشته

از تاثیر تا تقلید

سوال پیش آمده در کله ی من این است که آیا در خلق آثار هنری تاثیر همان تقلید است؟ آیا ما اجازه داریم که این دو واژه را یکی بنامیم؟ و اگر جوابتان منفی است چگونه میتوان مرز این دو عنوان را مشخص کرد؟

عقیدی یکی از دوستان صاحب سبکم در مورد موضوع مطروحه اینگونه است که وی تقلید را عین تاثیر و تاثیر را عین تقلید میداند. او بر این باور است که اگر کسی حتی کار فلان هنرمند را ندیده باشد و یک کار تقریبا مشابه به او نیز الهام شده باشد اثر مال شخص اول بوده وکار آن را عین تقلید میداند و در ادامه بیان می کند که فرد دوم هنرمند نیست او تنها یک دانش آموخته ی در راه هنر خواهد بود و البته این به آن معنا نیست که کار او هیچ ارزشی ندارد زیرا که این مراحل را مراحل تکمیلی برای به وجود آمدن هنرمندی کار آموخته می داند و البته او بسیار سختگیرانه به موضوع نگاه می کند.

من فکر می کنم در خلق اثر گاهی اوقات ما ناخواسته به جای اینکه تاثیر بپذیریم بدون اینکه متوجه باشیم دچار تقلید می شویم و از این مسئله گریزی نیست ولی بر خلاف دوسته عزیزم تاثیر وتقلید را دو چیز متفاوت میدانم و شرح دلیلم را با مثالی بیان میکنم.

فیلم چهار انگشتی را در نظر بگیریداین فیلم بعد از اثر پروانه ای ساخته شده.به نظر من کار این کارگردان خود خود تقلید است!(البته این فیلم بسیار خوش ساخت بوده و من بسیار لذت بردم). اما اگر کسی با توجه به دیدن این دو فیلم به فکر فرو برود که مثلا با تغییر در بعضی از انتخاباتش الان چگونه زندگی میکرد و این خود موضوعی شود برای اینکه هر چه عمیق تر به آن فکر کند و صد البته مخش سوت بکشد و این انگیزه ای شود برای نوشتن تاثیر است. در غیر اینصورت بر طبق نظری که اول بیان شد ناخوداگاه مسئله هنر زیر سوال میرود.

پی نوشت: در آخر بیان میکنم که مطالب کاملا نظر شخصی است و هیچ پیشینه ی مطالعاتی روی آن صورت نگرفته تا موجب موضعگیری بعضی از دوستان نشود.